Doe jij al aan mealplanning?

Het lijkt de laatste jaren steeds meer een trend te worden: mealplanning. En dat terwijl het eigenlijk al tientallen jaren gedaan wordt. Een ouderwetse gewoonte die we even waren vergeten en nu terugkomt in een nieuw jasje. Niet dat mealplanning zelf nou zo spannend is, maar het is wél echt handig en kan je onder andere veel rust geven. En juist dát kunnen we in deze gejaagde maatschappij goed gebruiken! 

  1. Wat is mealplanning?
  2. De voordelen van mealplanning
  3. Gebruik deze mealplan tips
  4. Jouw eigen mealplan template

Wat is mealplanning?

Mealplanning. Een Engels woord laat het meteen een stuk aantrekkelijker klinken ;-). Maar het is dus gewoon het plannen van je maaltijden, het maken van een weekmenu. Het werd al gedaan in tijden dat huisvrouw zijn nog een gewaardeerd beroep was en ver daarvoor. En nu is het terug! Het is eigenlijk vrij simpel. Je pakt een vast moment in de week en bedenkt dan voor de komende 7 dagen wat je gaat eten. Ben je iemand die elke dag anders ontbijt en luncht? Dan kun je er uiteraard voor kiezen om niet alleen de gerechten voor het avondeten in te plannen, maar ook voor de ochtend en middag. Je moet er even voor gaan zitten, maar je krijgt er veel voor terug ;-).

De voordelen van mealplanning

Het maken van een weekmenu heeft uiteraard vele voordelen, anders zou het niet gedaan worden. Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat rust de grootste winst is! En aangezien hormonen heel blij worden van innerlijke rust… 😉 Verder ben ik een enorme lekkerbek die het heerlijk vindt om in het weekend allerlei recepten af te struinen, op zoek naar lekkere en gezonde maaltijden. Weten wat de voordelen van een maaltijdplan zijn? Ik heb ze voor je op een rijtje gezet:

1: Het geeft rust

Mealplanning zorgt vooral voor rust in je hoofd. Misschien wel het belangrijkste voordeel, zeker als je ook bezig bent met het herstellen van je hormoonbalans! Innerlijke rust is dan namelijk super belangrijk. Maar hoezo rust door een weekmenu? Heel simpel: je hoeft na een drukke en hectische werkdag niet meer na te denken over wat je ‘s avonds op tafel moet toveren. Geen extra stressmomenten in een overvolle supermarkt, heerlijk! 

2: Je eet gezonder

Herken je dat? Je moet last minute (lees: hongerig en moe) bedenken wat je gaat eten en je eindigt met ongezonde boodschappen. Say goodbye to that! Doordat je van tevoren je maaltijden bedenkt, is het veel makkelijker om genoeg gezonde gerechten op je weekmenu te zetten én je daar vervolgens aan te houden! 

3: Je eet gevarieerd

Doordat je met een mealplan een goed overzicht hebt van de verschillende maaltijden die je gedurende de week eet, kun je ook zorgen voor variatie. Italiaans, Hollands, Aziatisch, vlees, vis, soep, salade… Niet alleen lekker die variatie, maar ook nog eens gezond! Je weet zo namelijk zeker dat je aan alle belangrijke voedingsstoffen komt. En als je dan ook nog eens de regenboogkleuren in de gaten houdt, zit je helemaal goed. 

4: Je bespaart kosten 

Ook leuk: door je mealplan in het weekend te maken, kun je het combineren met de nieuwe aanbiedingen van je supermarkt! De meeste supermarkten zetten op vrijdag al hun acties voor de komende week online. Daar kun je op jaarbasis een hoop geld mee besparen. 

5: Het scheelt tijd

Alleen al het feit dat je niet elke dag na hoeft te denken over wat je ‘s avonds moet eten en welke boodschappen je daar dan voor moet doen… (“Had ik nog een pak rijst in de voorraadkast staan of niet? En lag er nou nog broccoli in de vriezer?”) Ik heb zelfs in ieder geval altijd dat ik het verkeerde gok ;-). Maar wat het meeste tijd scheelt, is dat je na het maken van je mealplan meteen een bijpassende boodschappenlijst kunt maken, waardoor je gewoon in één of twee keer al je boodschappen voor de week kunt doen! 

6: Je verspilt minder voedsel

Last but not least: je hoeft minder eten weg te gooien. Je weet precies wat je voor je gerechten nodig hebt en je kunt bepaalde ingrediënten zelfs combineren. Voor de ene maaltijd een halve courgette nodig? Kun je voor de volgende dag een maaltijd plannen waar je het restant in kunt verwerken. Goed voor de aarde, goed voor de portemonnee.

Gebruik deze mealplan tips

Wil je ook aan de gang met mealplanning? Ik heb een paar tips voor je op een rijtje gezet!

  • Blijf flexibel, want het leven loopt altijd anders! Je wordt onverwacht ergens uitgenodigd om te komen eten, je partner biedt aan om een patatje te halen… Dat maakt het leven juist ook leuk 🙂 Baal niet dat je planning niet meer klopt, maar schuif alles gewoon een dagje door. Of je kookt in het weekend twee maaltijden, waarvan je er een invriest! Kortom, hou er niet té stug aan vast, want je moet ook van het leven genieten. 
  • Maak je weekmenu in het weekend, zodat je ook rekening kunt houden met de komende supermarktaanbiedingen. Scheelt geld!
  • Vul je je weekmenu in, zet er dan ook meteen bij hoeveel je van alle ingrediënten nodig hebt. Heb je meteen alle info paraat voor je boodschappenlijstje. 
  • Zet al je (succes)gerechten in een aparte lijst. Of maak net als je oma een ouderwets receptenboekje. Zit je een keer zonder inspiratie, dan scrol je even door je lijst heen en voilà! Zelf heb ik een onderscheid gemaakt in verschillende soorten gerechten: van salades, soepen en Hollandse pot tot gezonde ‘fastfood’ en Indiaas. 
  • Je kunt je weekmenu elke keer wel vol plannen met gezonde recepten, maar hou het ook een beetje leuk voor jezelf. Zo gebruik ik zelf de Sunday Funday, waarop we ‘leuke’ maaltijden eten. Pannenkoeken, burgers, oldskool macaroni… gewoon iets wat we lekker vinden. Zorgt er ook voor dat het makkelijker is om de rest gezond te houden!
  • Zelf zet ik altijd één maaltijd in mijn mealplan die ik ook als lunch kan gebruiken, zoals soep of salade. Mocht er iets tussenkomen, waardoor je een avond onverwacht niet hoeft te koken, dan kun je jezelf in het weekend trakteren op een lekkere lunch. 

Je eigen maaltijdplan-template

Vind je het leuk om je mealplans met anderen te delen, bijvoorbeeld via Instagram? Download het maaltijdplan-template van FROULIJK of maak een screenshot van het lege sjabloon op mijn Instagram-account (te vinden onder de highlight ‘Voeding’)

  1. Maak een screenshot van het lege template
  2. Vul jouw gerechten in 
  3. Tag @froulijk 
  4. Deel je maaltijdplan via je stories

Als afsluiter een gezegde dat in het geval van mealplanning ook weer opgaat: een goede voorbereiding is het halve werk! Veel plezier met je maaltijdplan!

Liefs,
Froukje